söndag 16 januari 2011

Att ha en kronisk "vän"

.....................................................................................

Lite om min sjukdom först:

Typ 1-diabetes

Arvsgången
Arvsgången vid typ 1-diabetes är komplicerad och till stora delar fortfarande okänd. Ett barn till en förälder med typ 1-diabetes löper mindre än fem procents risk att också få sjukdomen. Om båda föräldrarna har typ 1-diabetes ökar risken för barnet till mellan 10 och 20 procent. Men nio av tio av alla barn som insjuknar har ingen nära släkting med typ 1-diabetes. Cirka 50 000 människor i Sverige har sjukdomen.

Orsaker - symptom
Vid typ 1-diabetes har kroppens egen insulinproduktion helt eller nästan helt upphört. Av någon anledning angriper och förstör kroppens immunsystem de insulinproducerande cellerna i bukspottkörteln, vilket på sikt leder till total insulinbrist.

Symptomen visar sig först när 70-80 procent av de insulinproducerande cellerna förstörts. De första tecknen brukar vara stora urinmängder, ökad törst och onormal trötthet, ibland också viktnedgång.

De stora urinmängderna beror på att socker utsöndras med urinen genom njurarna och att sockret drar med sig vatten. Törsten är en signal om de stora vätskeförlusterna med urinen. Trötthet och viktförlust beror på allvarliga störningar i ämnesomsättningen som också beror på insulinbristen.

Varför immunsystemet, som är till för att försvara kroppen mot infektioner, angriper och förstör de egna insulinproducerande cellerna, vet man inte. Många forskare menar att det krävs en kombination av dels ett ärftligt anlag och dels någon yttre miljöfaktor, det spekuleras i om virus eller kemikalier kan fungera som den tändande gnista som startar angreppet.


En sjukdom för livet..en kronisk sjukdom..den försvinner inte..blir inte bra...jag kommer alltid att vara "sjuk"!! Fick min sjukdom hösten 2006!



Men det syns ju inte utanpå att man är sjuk...det ända som familj,vänner och andra personer man träffar ser och upplever är att jag måste ta en spruta till maten...men det är ju mycket mera än så...det är ett "extra jobb" som du aldrig kan ta ledigt ifrån...för tar man ledigt så blir blodsockervärdena jätte höga och tillslut så kan man dö..och det går fort..använder man insulinpump så går det ändå fortare...så det är bara att bita ihop och göra som "dom" säger.. BLI VÄN MED DIN SJUKDOM...

För mig har det blivit så att jag räknar ALLA kolhydrater i maten och har själv räknat och testat ut vilken mängd med insulin jag tar till varje 10 gram med kolhydrater. Jag har kommit fram till att jag ska ta 1 enhet insulin till 10 gram kolhydrat...(när jag inte är gravid...för nu är det mera och det förändras under hela graviditeten)
tex: 1 smörgås (osötad) är cirka 15 gram kolhydrater= 1,5 enhet med insulin.
1 matsked sylt 10 gram kolhydrater eller
2 dl med fil 10 gram kolhydrater =1 enhet med insulin




Det står på baksidan på dom flesta förpackningar näringsvärdet per 100g och så räknar jag ut efter det hur mycket insulin jag behöver. men så måste man ju sådär ungefär veta hur mycket 100 gram är oxå av olika saker...är jag hemma och är osäker så använder jag vågen..och det gör ju att jag vet så där ungefär till nästa gång....

Så hur ser en dag ut i mitt liv nu när jag är gravid (då blir det några fler test i fingret varje dag pga att det är så viktigt att ha fina värden) om man bara ser på antalet sprutor och test i fingret för att se vad blodsockret ligger på....

07,oo Test i fingret för att se vad värdet ligger på.
Ta spruta med insulin i magen till frukosten
09.oo Test i fingret igen....är BS för högt måste jag ta en spruta till för att korrigera.
12.oo Test i fingret
Ta spruta i magen till lunchen
14.oo Ta test i fingret..är BS för högt ta insulin i magen igen...
17.oo Ta test i fingret
Ta spruta i magen till middagen
18.3o Test i fingret
Ta spruta i benet med långtidsverkande insulin (det insulinet är för hela dygnet)
22.oo Ta test innan jag ska sova..korrigera med insulin om det är för högt och med lite mat om BS är för lågt.

Det här är dom testen och sprutorna som jag ALLTID tar...sen är det ju om jag ska...äta mellis,fika,ta lite godis på kvällen osv...så det blir en del testning och en del sprutor...För jag måste ta sprutor till allt som innehåller kolhydrater.. (kolhydrater=socker)
...................................................................................

1 kommentar: