tisdag 18 januari 2011

Kontroll

.......................................................................................

Nu har jag kommit hem från Falun och hunnit med en timmes sömn...B är hos min mormor och dom kommer snart hem igen..jag är verkligen helt slut...tror inte jag varit så trött och energilös som jag är nu...är helt tom...resan idag har verkligen tagit på kroppen...

Det gick JÄTTE bra idag om jag nu hoppas jag att jag vågar att släppa den där oron lite grann :)

Bebisen ser jätte fin ut..kanske lite stor..men inget att oroa sig för...hon väger 1120 gram ca...det är bra med fostervatten och mycket urin i blåsan..som är helt fantastiskt och det tyder på att den andra (högra) njuren fungerar helt normalt..den vänstra som är full i cystor är nu svår att se..och cystorna är inte lika tydliga heller..dom var väldigt tydliga på UL i v.18,man ser det till och med på bilden som jag lagt ut på henne,det är dom små svarta prickarna under den lite större svarta som är magsäcken....så det kan tyda på att njuren håller på att bli mindre och att den skrumpnar som dom kallade det..JIPPI...så bra..är så himla glad!!
Känns som om jag inte kunde få något bättre besked just nu!!

Varför har vi njurar??
Njurarnas viktigaste uppgift är att bilda urin och därmed göra sig av med restprodukter som kroppen inte behöver, exempelvis urinämne och gallfärgämnen. Även främmande ämnen som tillförts kroppen utsöndras med urinen, till exempel läkemedel. Njurarna reglerar också urinens volym, salthalt och surhetsgrad.

Dessutom deltar njurarna i flera andra viktiga funktioner, däribland att

bilda hormoner
vara med och reglera blodtrycket
stimulera röda blodkroppar att bildas


tillverka glukos
aktivera vitamin D
Artärerna som leder blod till njurarna kommer från bukpulsådern eller bukaorta. Venerna från njurarna tömmer blodet i nedre hålvenen.

Eftersom njurarna arbetar hela tiden behöver de ständigt syre och näringsämnen. Så mycket som en fjärdedel av den blodvolym som hjärtat pumpar ut varje minut går till njurarna. Det innebär att cirka
1 500 liter blod passerar genom njurarna varje dygn.


Nu hör jag min lilla prins i trappen,ska gosa med honom hela kvällen...och så blir vi nog hemma från dagis imorn..dom ringde därifrån idag när jag var i Falun och tyckte han verkade lite hängig...pluss att det går spysjuka där...

Kram
....................................................................................

3 kommentarer:

  1. Hej.
    Har tänkt på dig mycket idag.
    Så skönt att det ser bra ut och att din oro kanske kan släppa lite.
    Tack för ditt gulliga inlägg.
    Mailar dig ikväll.

    Kram
    /// F

    SvaraRadera
  2. Åhh va härligt att höra! Skönt att din oro kan släppa lite!
    Stora kramr till dej starka Annika♥

    SvaraRadera
  3. Hej.
    Har precis hittat din blogg.
    Förstår din oro och ängslan över bebisen och njurfelet. Att få veta att det är något fel på ens barn är...obeskrivbart...

    Min dotter har numera bara en njure kvar efter att ha fått cancer i den ena. Precis som ni säkert fått, har vi fått veta att en njure klarar av kroppens avfall utan problem. Det finns många som föds med bara en njure utan att någonsin få veta det.

    Hoppas du/ni hittar ro och kan njuta.
    Hoppas inget annat kommer felas er bebis.
    *skickar styrka*

    SvaraRadera