lördag 15 januari 2011

Vad gör vi när vi saknar Norge??

.......................................................................................
Vi bakar...ja vi bakar rundstykker :) det gjorde vi alltid på dagis där jag jobbade..varje fredag!! så när vi bakar dom så känns det lite bättre!!

Bara lukten av nybakat bröd i huset gör en ju lycklig och glad..å inte minst att få äta den första som fortfarnade e så där varm så smöret smälter..

Är ett jätte bra recept som det varken är smör eller mjölk i..bra om man har barn med allergi eller som inte tål laktos...pluss att dom är himelskt goda och lite grovare!!

Här kommer receptet:

RUNDSTYKKER:

1,5 Liter Ljummet vatten

1-1,5 Paket Jäst

2 dl Olja

500g Grahams mjöl
250g Grovt Råg mjöl
300g Havregryn

ca 900g (minst) Vetemjöl eller Speltmjöl

Blanda allt och låt det jäsa i minst 1 timme under handduk...
Baka ut till "bullar" och låt det jäsa en timme till...
Grädda i 240 grader mitt i ugnen tills dom fått fin färg...

För mig som har diabetes och tar insulin efter hur många kolhydrater jag äter så har jag kommit fram till att...:
Näringsinnehållet per 100g:
Kolhydrater ca 50g!!


Nu blir det Vinterstudion medan vi väntar på att degen ska jäsa färdigt :)

Kram

......................................................................................

2 kommentarer:

  1. Åh, tackar! =) Det receptet ska jag pröva!
    Ellen tål inte mjölk och nästan alla andra recept är med mjölk och när jag bytt ut mot vatten och olja så blir degen suuuper klistrig.
    Så precis vad jag letat efter, tack!
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  2. va bra :) Lycka till med baket!! använd lite mera av vetemjölet om du tycker den här degen blir klistrig..
    Kram

    SvaraRadera